Foredrag: Ove Dahl

Onsdag den 25. september på Elværket

Klik på et billede, for at se galleriet i stor visning. Skift mellem billederne ved at klikke på pilene, eller ved at benytte piletasterne på dit tastatur.

Billederne er taget af Rasmus Olsen

Tilbage til 50'erne og 60'erne

Alle de ting, du har glemt, du kan huske

Ove Dahl, f. 1953, dansk historiker og leder af Dansk Center for Reminiscens. Gennem ting fra fortiden har Ove Dahl haft succes med at kalde minder til live hos ældre og personer med demens. Han har bl.a. udgivet bøgerne "Tilbage til 60’erne", "Tilbage til 70’erne" og "Tilbage til 80'erne". Bøgerne er skabt for at bidrage til en ny form for folkelig og fornøjelig danmarkshistorie.

Kilde: denstoredanske.dk

Ove Dahl er historiker, cand.mag., og har i over 30 år beskæftiget sig med emnet, ældre og erindringer. De sidste 15 år har Ove Dahl været leder af Dansk Center for Reminiscens, hvor planlagte og systematiske erindringsaktiviteter står i centrum.

Med serien ”Tilbage til …” vil Ove Dahl overføre erindringsmetoden til et bredere publikum. Med udgangspunkt i ting og genstande, der prægede børn og unges hverdagsliv i 1950’erne, 1960’erne, 1970’erne og 1980’erne, bliver historien om de forskellige generationer levende og nærværende. Frem for traditionelt at anvende illustrationer som en ”illustration” i forhold til teksten, kan man på en helt anden måde medinddrage læserens egne erfaringer og erindringer i selve læseprocessen.

Kilde: Gyldendal

Læs Politikens anmeldelse af Ove Dahls bog "Tilbage til 50'erne". Klik her.

Pris: 30 kr. for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.