Foredrag: Niels Bjørn Hansen

Onsdag den 30. oktober 2013 på Elværket

Den visnede krans

Historien om desertørerne og mytteristerne fra slaget på Reden

Seriøs journalistik har været hovedingrediensen i Niels Bjørn Hansens professionelle liv.

Ganske vist begyndte han med at studere litteraturhistorie på Københavns Universitet, men journalistikken fik hurtigt fat i ham.

Vejen gik fra Frederiksborg Amts Avis via Politiken og bladet AC-Debat, som han var redaktør for, til Danmarks Radio, hvor han på både radio og tv beskæftigede sig med arbejdsmarked og erhverv. Og kultur i de sidste år, inden han gik på pension i 2005.

Det maritime har haft Niels Bjørn Hansens interesse, siden han som ung var signalgast i søværnet. Den interesse har bl.a. udmøntet sig i programforslag, research og manuskriptskrivning på de tre tv-programmer om Slaget på Reden i 1801 og i bogen "B&W – værftet, der ikke måtte overleve" – om B&W’s dødskamp.

Programmerne om Slaget på Reden, som han lavede sammen med Piet van Deurs, førte til, at de begge blev medlemmer af et ærværdigt selskab, 1801 Komiteen – Komiteen til undersøgelse af, hvor kronprinsen befandt sig den 2. april 1801. En gruppe historikere, tidligere søofficerer og mediefolk, der en gang om året diskuterer forskellige aspekter af Slaget på Reden.

Niels Bjørn Hansen, der var tillidsmand på TV-avisen i seks år, bruger nu også sine erfaringer som medlem af bestyrelsen for Københavnske Journalisters Veteranklub.

Kilde: Politikens Navne

Pris: 30 kr. for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.