Foredrag: Onsdag den 21. februar 2018 kl. 19:30

Lennart Weber

Arven efter hoffotograf Peter Elfelt

På de sociale medier har hver eneste dansk by en gruppe der beskæftiger sig med gamle fotografier. I dette spiller kongelig hoffotograf Peter Elfelt en særlig rolle.

Han voksede op i et fattigt arbejderhjem i Hillerød med navnet Peter Lars Petersen. Han kom som 12-årig i fotograflære hos den kendte fotograf Carl Rathsach, der fotograferede for kongehuset. I 1901 blev han udnævnt til kongelig hoffotograf, og tog navneforandring til Peter Elfelt.

Han efterlod sig verdens største samling af fotografier fra omkring 1900. Det Kgl. Bibliotek har over 500.000 af fotografens billeder.

Forfatteren Lennart Weber har i flere år gravet dybt i det gamle arkiv, og han vil give os et indblik i de spændende gamle fotografier.

Et eksempel på hans fantastiske evner som fotograf kan ses på billedet til venstre.