Foredrag: Onsdag den 24. oktober 2018 kl. 19:30

Thomas Oldrup

Sex, køn og kærlighed under besættelsen

Der er skrevet utroligt meget om naziperioden og besættelsen af Danmark 1940-45, men man er i et vist omfang veget udenom at skrive om sex og kærlighed i denne tragiske periode.

I maj udkom historikeren Thomas Oldrups "Fanden tage i morgen", som handler om hvordan besættelsen 1940-45 påvirkede danskernes seksuelle liv. Hvad skete der i forhold til de mere målbare konsekvenser; graviditeter, skilsmisser, kønssygdomme, og hvad skete der i forhold til de mere mentale konsekvenser? Fyldte sex noget i modstandsbevægelsen, og hvem var det der opsøgte hvem? Hvad kan det have skyldtes, disse forandringer der fandt sted i de fem "forbandede år"?

Forfatteren - der også er redaktør for bladet Alt om Historie - har i årevis beskæftiget sig med sex i en historisk kontekst, og vil også fabulere over hvorfor dette emne er vigtigt, og hvorfor det i årevis har "tændt" ham."

Bogens titel stammer fra modstandsmanden Vagn Nørlund Christensen: »Man levede bare i nuet. Fanden med i morgen, for du ved ikke, om du stadig lever.