Foredrag: Onsdag den 23. september 2015 kl. 19:30

Anders Bo Rasmussen

I krig for Lincoln: Dansk blod i den amerikanske borgerkrig

Den amerikanske borgerkrig er den mest skelsættende begivenhed i USA's historie. Krigen mellem industristaterne i nord og slavestaterne i syd trækker fortsat tydelige spor på begge sider af Atlanten.

Flere mennesker mistede livet i den amerikanske borgerkrig end i alle USA's andre krige tilsammen, og helt frem til slutningen af konflikten var der en reel risiko for, at nationen ville blive delt i to. Mere end 1000 danske udvandrere fra alle Danmarks landsdele, deltog i borgerkrigen og har i breve, dagbøger og avisartikler beskrevet deres oplevelser på og udenfor slagmarken.Q

Set gennem fire danskeres øjne følger vi krigen mellem 1861 og 1865 fra de første patriotiske måneder over slaveriets ophævelse til de afgørende år med total krig, og trækker samtidig tråde til begivenhederne omkring 1864 i Danmark.

I 2015 er det præcis 150 år siden, at krigens eneste skandinaviske regiment med mottoet "For Gud og Vort Land", afmønstredes i Wisconsin.

Pris: 30 kr. for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.