Foredrag: Onsdag den 18. april 2018 kl. 19:30

Jørgen Olsen

”Aviso Grille” – Adolf Hitlers lystyacht

Som folkegave af det tyske folk fik Hitler en lystyacht. Et på alle felter smukt og avanceret fartøj som var tiltænkt en særlig rolle i blandt andet besættelsen af Danmark 9. april. Danske grise satte helt bogstaveligt en stopper for den planlagte paradesejlads. Hvorfor er der umiddelbart intet om dette i danske optegnelser?

Det smukke skibs videre skæbne blev spændende, forundrende, og kort. Kunne man bevare et skib der symboliserede Hitler, selvom han aldrig sejlede med det? En af skibets motorchalupper befinder sig i Danmark.

Masser af pudsige tilfældigheder har ændret historiens gang, denne episode med grisene var blot en af de mindre og knap så alvorlig. Hør om hvordan f.eks. en cigarstump, en dampsky, et forkert sving med en bil virkelig kastede nationer i brand og ulykke, ændrede grænser og folkeslags skæbne.