Foredrag: Onsdag den 19. september 2018 kl. 19:30

Ole Sohn

De drog mod øst: danskeres udvandring til Rusland og Sibirien 1864 til 1919

Jeg kommer snart hjem

En bondefamilie fra Nordjylland emigrerede i 1910 til Sibirien for at skabe sig et nyt liv, hvor faderen arbejdede for et danskejet slagteri i Kurgan. Efter kort tid ramte den ene ulykke efter den anden familien. I dyb armod måtte familien opgive livet i Rusland og vende hjem igen. Men de havde ikke råd til at få deres 15-årige søn Poul med, så han blev efterladt som tjenestedreng på et russisk gods. Herfra mistede familien kontakten med ham.

Otte år senere dukkede han op igen, nu som officer i Den Røde Hær. I de mellemliggende år havde han været hvirvlet ind i den russiske revolution, mødt Lenin, Trotskij og Khrusjtjov, og flere gange havde han set døden i øjnene. Familiens dramatiske og helt usædvanlige liv og skæbne fra 1890 til 1952 blotlægges, ligesom foredraget også giver et indblik i dansk udvandring til Tsar-tidens Rusland.

Foredraget bygger på Ole Sohns bog: Jeg kommer snart hjem.