Foredrag:

Onsdag den 5. februar 2020 kl. 19:30

Mads Thernøe

Harald Blåtand og hans bygningsværker

Harald Blåtand, også Harald den Gode, var søn af kong Gorm den Gamle og dronning Thyra Dannebod og konge i Danmark fra omkring 958 til omkring 987. På den store Jellingesten skrev Harald Blåtand, at han ”samlede alt Danmark.” Da riget var samlet, skulle magten sikres. Det gjorde han bl.a. ved at opføre imponerende bygningsværker og forsvarsanlæg.

Blandt andet udbyggede han Dannevirke, opførte ringborge og byggede den 760 meter lange Ravningbro. De fleste af disse byggerier blev opført i løbet af 10-15 år, og vidner om en stærk konge, med et udsædvanligt organisatorisk talent.

De enorme byggerier skulle betales, og til sidst blev regningen for stor for mange af rigets stormænd. De udråbte i stedet Harald Blåtands søn Sven Tveskæg til konge. Derved var en krig mellem far og søn uundgåelig, og en blodig borgerkrig prægede de sidste år af Haralds regeringstid.