Foredrag:

Onsdag den 11. september 2019 kl. 19:30

Lisbeth Kjær

Europas svigerfar og efterslægten

Indtil 1. verdenskrigs udbrud samledes Europas kongelige og kejserlige familier om sommeren på Fredensborg. De var én stor familie, det var nemlig lykkedes det danske kongepar, at få alle deres børn gift ind i europæiske kongelige familier. Ferierne blev omtalt som fredensborgdagene.

Christian den 9. næstældste datter Dagmar blev gift med den russiske Tsar Alexander den 3. Dagmar blev en populær kejserinde af Rusland, hun oplevede mange glæder, men også stor sorg. Mange medlemmer af hendes familie blev henrettet under den russiske revolution, blandt andet hendes ældste søn Tsar Nikolaj den 2. samt dennes hustru og deres 5 børn. Dagmar selv måtte lide den tort at blive holdt i husarrest på Krim i 2 år, inden det lykkedes hende at komme til Danmark, hvor hun levede til sin død i 1928.

Kong Christian den 9. og Dronning Louises ældste datter Alexandra, giftede sig med Dronning Victorias ældste søn, den senere Kong Edward den 7. Vi hører om deres ægteskab og om hans mange udenomsægteskabelige forbindelser, som af og til udviklede sig til offentlige skandaler. Dronning Alexandra fødte sin mand 5 børn: 2 sønner og 3 døtre. Den ene af de døtrene hed Maud og blev dronning af Norge.

Historien om den danske Prins Wilhelm, der som 17-årig blev valgt til konge af Grækenland, er som en spændingsroman. Han giftede sig med den meget unge og yndige Olga fra det russiske Romanoff dynasti. Vi følger både dem og deres mange efterkommeres dramatiske skæbner.

Kongefamiliens yngste søn hed Valdemar. Han giftede sig relativt sent med den pikante franske Prinsesse Marie af Orleans. Deres mange børn voksede op i Det Gule Palæ og blev af den øvrige familie omtalt som de uartige fra Det Gule Palæ.

Kongefamiliens ældste søn Frederik, også kaldet Freddy, måtte vente med at blive konge til han var 63 år gammel. Han giftede sig med det svenske kongepars eneste datter Lovisa. Men inden da havde han været forelsket i Dronning Victorias datter Helena. Det passede imidlertid ikke den engelske dronning at få en dansk prins til svigersøn. Ægteskabet med den kejtede og ikke særlig elegante Lovisa blev ikke specielt lykkeligt, dertil var ægtefællerne for forskellige, men hun fødte sin mand 8 børn. Den ældste søn blev den senere Kong Christian den 10.

Kong Christian den 9. kaldte sin yngste datter Thyra for sin gode datter. Hun fik ikke sin ungdoms elskede, men lærte at elske den mand hun fik, nemlig den 8 år ældre Hertug Ernst August af Cumberland. Han ledsagede som regel ikke sin hustru, når hun sammen med deres børn deltog i festlighederne på Fredensborg om sommeren, sammen med den øvrige familie. Ernst august foretrak at blive hjemme på ”Schloss Cumberland” i Gmunden i Østrig. Parret efterlod sig en stor efterslægt.