Foredrag: Jens Ole Christensen 2

Onsdag den 8. april 2015 kl. 19.30 på Elværket

Klik på et billede, for at se galleriet i stor visning. Skift mellem billederne ved at klikke på pilene, eller ved at benytte piletasterne på dit tastatur.

Krigene 1848-1851 & 1864

De slesvigske krige 1848-1851 og 1864 er centrale omdrejningspunkter for Danmarks nyere historie. Der er ét Danmark før krigene, og et helt andet efter dem. Krigene har trukket en lang skygge om Danmark og danskerne, vel helt op til vores egen tid. De er ikke blot en for længst overstået og glemt krig. De er udgangspunktet for det moderne Danmark, og måske præger den os stadig som danskere.

Krigene er aktuelle, ikke mindst på grund af 150-året for Krigen 1864 i 2014, men også fordi der er meget der peger på, at nutidens Danmark og danskere er ved at lægge skyggen fra 1864 bag os; at vi forkaster den forståelse af os selv, som lå så fast for bare et enkelt årti eller to siden.

De to foredrag med museumsinspektør Jens Ole Christensen fra Tøjhusmuseet tager os med til udfaldet fra Fredericia i 1849 og slaget ved Isted i 1850. Til det iskolde Danevirke og rømningen heraf samt til det sønderbombede Dybbøl og stormen herpå i 1864. Men også til årene i krigens skygge helt op til vores egen tid.

Kl. 19.30

Pris: 30 kr. for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.