Foredrag:

Onsdag den 26. februar 2020 kl. 19:30

Jens Ole Christensen

Kikkerten for det blinde øje – Slaget på Reden 1801

Vi sætter kikkerten for det blinde øje – eller i al fald skal vi høre hvor udtrykket stammer fra.

Historien tager sin begyndelse omkring de amerikanske og franske revolutioner i slutningen af 1700-tallet, hvor det moderne Europa og de liberale og nationale tanker, der stadig hører til vores idemæssige rygrad, bliver skabt. Revolutionstiden var for det danske monarki en stadig kamp, at holde sig uden for stormagternes bitre krige og ved århundredskiftet strammedes nettet. Danmark blev tvunget til at tiltræde et forbund med Rusland, Sverige og Preussen mod Storbritannien.

I det tdlige forår 1801 satte en britisk flåde kursen mod Østersøen. I København håbede man inderligt, at dens mål var Skt. Petersborg, men man var pinligt klar over, at isen brød op først i København.

I dag ved vi, at resultatet blev Slaget på Reden ved København skærtorsdag den 2. april 1801, mellem den britiske og den danske flåde. Men hvem vandt og hvem tabte, hvad endte det hele med – og hvem var det, der satte kikkerten for det blinde øje?

Kom og hør foredraget og få svar – og hør lidt om hele baggrunden.

Pris: Gratis adgang for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.