Foredrag:

Jan Christensen

Flammens og Citronens flyvere

AFLYST PGA. CORONA SITUATIONEN

Flammen og Citronens flyvere er et foredrag om Flammen og Citronen, familien Bomhoff, modstandsfolkene i Holger Danske samt lokale modstandsfolk og deres hjælp til besætningen på Royal Air Force bombeflyet Lancaster PA988.

Lancaster-flyet skydes ned af et tysk jagerfly på vej hjem fra et bombetogt i Stettin og seks flyvere må springe ud ved Ringsted med faldskærm i august 1944. Det sidste besætningsmedlem dræbes i ildkampen med det tyske natjagerfly. De canadiske flyvere vidste, at kun i det neutrale Sverige var de i sikkerhed. Men hvem vil hjælpe dem, og hvem var deres fjender under flugten?

Mange blandt lokalbefolkningen på midtsjælland og personer fra modstandsbevægelsen i bl.a. Roskilde, Hellebæk, Helsingør og København valgte at hjælpe flyverne. De vidste, at de risikerede deres liv eller et ophold i en tysk koncentrationslejr ved blot den mindste hjælp.

Flammen og Citronens opgave med at hjælpe flyverne til Sverige blev deres sidste indsats i modstandskampen mod tyskerne.