Foredrag: Onsdag den 20. februar 2019 kl. 19:30

Carsten Egø Nielsen

Gøngehøvdingen Svend Poulsen - sandheder og myter

Hvem var Gøngehøvdingen? Var han den romantisk fremstillede romanfigur, var han fribytter eller var han kongetro frihedskæmper? Forfatteren Carit Etlar har udødeliggjort historierne om Svend Poulsen, kaldet ”Gøngehøvdingen”.

Men hvem var mennesket bag figuren, der levede under ikke mindre end fem krige i 1600-tallet? Hvad er sandhed og hvad er myter om ham?

Foredraget fortæller historien om Gøngehøvdingens dokumenterede liv og gerninger i relation til de mange dansk-svenske konflikter i hans levetid.

Foredraget er ledsaget af mange billeder fra de steder, hvor Gøngehøvdingen udøvede sin indsats for de danske konger.

Alt dette vil historiker, cand.phil. Carsten Egø Nielsen fortælle om i aftenens foredrag i gøngernes og snaphanernes tegn.