Foredrag: Onsdag den 16. januar 2019 kl. 19:30

Birgitte Nyborg

Charlotte Frederikke, mor til Frederik den 7.

Birgitte Nyborg er vokset op på Jægerspris Slot, hvor hendes far var godsinspektør, og med årene blev hun mere og mere interesseret i historien om Jægerspris Slot, Grevinde Danner og Frederik VII, deres relationer og familieforhold samt den tid, de levede i.

Historien om Frederik VII's mor, Charlotte Frederikke, har Birgitte Nyborg været optaget af og har udgivet en bog om hende.

Prinsesse Charlotte Frederikke fra Mecklenburg-Schwerin møder i 1803 sin fætter prins Christian Frederik, den senere Christian VIII. De bliver stormende forelsket, forlovet og gift, og de får sønnen Frederik, men ægteskabet holder ikke.

Tre år efter deres bryllup forvises Charlotte Frederikke pga. utroskab til Horsens, hvor hun bor i 20 år. Senere rejser hun til Rom, hvor hun bliver en central og markant person. Vi følger hendes brogede liv som prinsesse, mor og som forvist prinsesse i eksil.