Grevinde Danner - fra baggård til Jægerspris Slot

Caja Winterø

Onsdag den 7. februar 2024 kl. 19:30 i Elværket

Denne gang kommer tidligere præst ved Slangerup Kirke Caja Winterø og holder et spændende foredrag.

TV-serien Matadorerne fortæller historien om berømte danske iværksættere i 1800-tallets København. I samme periode levede en dansk kvinde et ganske usædvanligt liv med en helt ekstraordinær skæbne, nemlig Louise Rasmussen, der blev til grevinde Danner, gift med selveste kongen. Også hun blev iværksætter.

Det er den fantastiske historie om Louise Rasmussen - født af en enlig mor i 3. baggård.

Allerede som 11-årig kom hun ind ved balletten og blev efter uddannelsen kgl. balletdanser. Senere blev hun udannet indenfor modebranchen i Paris og blev Danmarks første ’rigtige’ modehandlerske, idet hun åbnede forretning på Strøget.

I 1850 blev Louise så gift med sin elskede Frits altså Frederik den 7. og hun blev frue på Jægerspris slot.

Men red hun? Skal vi have en rytterstatue med grevinden til hest?

Foredraget ledsages af mange billeder.