Jægerspris Slot - fra kongelig ejendom til social stiftelse

Niels Sættem

Onsdag den 10. januar 2024 kl. 19:30 i Elværket

Denne gang kommer tidligere direktør for Stiftelsen på Jægerspris Slot Nils Sættem og holder et spændende foredrag.

Helt tilbage fra middelalderen har Jægerspris slot tilhørt den oldenborgske kongefamilie. I 1848 dør Christian VIII og Frederik VII overtager tronen. Året efter underskriver Frederik VII landets nye grundlov – enevælden er lagt i graven. Frederik VII har på det tidspunkt været gennem to ægteskaber, der begge er endt med skilsmisse.

Gennem sin ven Carls Berling, arving til Berlingske Tidende, havde Frederik VII mødt den borgerlige Louise Rasmussen. På trods af modstand fra regeringen stod Frederik VII fast på at indgå ægteskab med Louise: ” Hende til kone, eller jer er ikke konge mere”.  Den 7. august 1850 blev de viet i Frederiksborg Slotskirke. Louise blev ophøjet til lensgrevinde af Danner.

Ved grundlovens indførelse er de kongelige slotte overtaget af staten. I 1854 køber Frederik VII Jægerspris Slot. Han bestemmer, at slottet med indbo ved hans død skal overgå til grevinde Danner. Frederik VII dør i 1863 og grevinde Danner arver den sidste oldenborgske konge.

Med en baggrund fra fattige kår ønsker grevinde Danner, at efter hendes død skal Jægerspris slot overgå til en social Stiftelse som børnehjem. Danner dør i 1874, hvor Stiftelsen starter sit sociale arbejde.

De tanker grevinde Danner fik nedskrevet i Stiftelsens fundats er fortsat gældende for Stiftelsens aktiviteter. Ud over driften af et børnehjem støtter Stiftelsen i dag aktiviteter til gavn for udsatte børn og unge.

De oldenborgske konger har gennem denne enestående historie ydet et stort bidrag til støtte for samfundets svageste.

Foredragsholderen – Nils Sættem – har den bedste baggrund for at holde dette foredrag, da han gennem en lang årrække var ansat som direktør for Stiftelsen. Sidste år rundede han 70, og fratrådte, dermed var et stort og godt kapitel i hans liv afsluttet.