Fra kæfert til kaffe

Nina Søndergaard

Onsdag den 4. oktober 2023 kl. 19:30 i Elværket

Foredragsholderen er Nina Søndergaard, historiker med eget firma, Nørd Tours, hun er underholdende, skæg, sanselig og sandfærdig.

For fire-femhundrede år siden drak danskerne som svin. I en tid uden rent drikkevand, kaffe, te, soda- eller saftevand drak danskerne øl, vin og brændevin, masser af brændevin.

Hør hvad kanonfulde konger har gjort af dumme ting, hvordan bimlende berusede præster teede sig både i og udenfor kirken og præcist hvor meget vin en fin prinsesse kunne bælle sig i på en dag. Det er heldigvis så lang tid siden, at det bare er sjovt nu, hvor danskerne stadig drikker meget alkohol, men hvor kaffe også er kommet til.

Kun overgået af finnerne i kaffedrikkeri samles danskere omkring kaffe, som efterhånden fås overalt i utallige udgaver. Kaffedrikkeri er medvirkende til at ændre samfundet, hør hvordan.