Danmark og Tempelridderne

Onsdag den 4. maj 2022 kl. 19.30 i Elværket

Forfatteren Dan Browns verdensomspændende bestseller, Da Vinci Mysteriet, er kun et af mange eksempler på, hvordan mysteriet om Tempelridderne har en mystisk tiltrækningskraft hos moderne mennesker over hele verden.

Uforklarlige hemmeligheder, forsvundne skatte af ufattelige dimensioner, magi, magt. Ikke mindst den omstændighed, at ordenens arkiv er gået tabt, har betydet, at et uigennemtrængeligt røgslør har lagt sig over ordenens oprindelse og fortid. Det har forhindret ethvert forsøg på at finde en logisk og historisk forklaring på ordenes ejendommelige magt og enestående privilegier.

Et af ordenens mysterier er dette: Hvorfor var der ingen Tempelriddere i Danmark? Hvordan kan det være et mysterium? Jo, for der burde have været Tempelriddere i Danmark - det står helt klart, når vi ser nærmere på de historiske facts.

Så hvorfor var de her ikke – eller var de her alligevel? Det er det, dette foredrag blandt andet vil se nærmere på, så mød op til en spændende aften.

Erling Haagensen har som journalist og forfatter beskæftiget sig med mysteriet om Tempelridderne gennem de seneste 30 år. Hans første bog om emnet kom i 1993. Efter yderligere seks bøger kom hans seneste bog om emnet, 896 år Tempelriddernes hemmelige plan, i 2014. Den danske spillefilm, Tempelriddernes Skat, der foregår på Bornholm, er funderet på den research og de hypoteser, Erling Haagensen fremlagde i sin bog Tempelherrernes Skat fra år 2000. Bogen, The Templars Secret Island, som han skrev sammen med forfatteren Henry Lincoln (Holy Blood, Hooly Grail), også i år 2000, blev en international bestseller.