Dobbeltmordet i Køge Bugt i 1948

Christian Holtet

Onsdag den 2. februar 2022 kl. 19.30 på Elværket

Den 22. april 1948 sejlede fiskekutteren K 43 ”Elo” ud fra Sydhavnen, ombord var bl.a. 2 københavnske sortbørshandlere, der begge blev skudt da kutteren var ude i Køge Bugt.

Politiet opklarede hurtigt dobbeltmordet og fik dømt en mand, der senere fik 22 år bag tremmer for mordene. Den ene af de myrdede var den charmerende sortbørsmand Rudolf Nicolai, der svindlede og bedrog sig igennem tilværelsen, mens han plejede omgang med datidens mest forhærdede kriminelle personer. Med korrupte politifolk og politiske fanatikere, der var parate til de mest desperate handlinger. Samtidig var sortbørsmanden utrolig gavmild og elskede at gøre folk tjenester uanset hvilken lejr, de var placeret i. Det gjorde ham afholdt og velset i efterkrigstidens spraglede natteliv.

Rudolf Nicolai planlagde sammen med Hjalmar Olsen – det andet mordoffer i Køge Bugt - et stort kup, der skulle gøre dem så rige, at de kunne leve ubekymret i Sydamerika. De var utroligt tæt på at nå deres drømmes mål, da mørke og usete kræfter gjorde en brat ende på deres liv.

I dette foredrag hører vi om:

• Frihedskæmpere, der i sabotagepauserne laver røverier.
  • Tyske nazister, der både af idealisme og med egen vinding for øje, hjælper fængslede danske patrioter.
  • Sortbørsfolk som også giver til de fattige, og for en del af deres profit køber våben til trængende frihedskæmpere.
  • Politifolk som om natten nyder det søde liv på de københavnske natklubber, hvorefter de langer regningen over til de samme kriminelle, de om formiddagen har forhørt på Politigården.
  • Storborgere med ansvar for solide og velanskrevne virksomheder, der svindler og bedrager i den helt store stil.
  • Adelige og sågar et medlem af kongehuset som smuglere og sortbørskriminelle

Pris: Gratis adgang for medlemmer, 50 kr. for ikke-medlemmer.