Flammens og Citronens flyvere

Jan Christensen

Onsdag den 1. juni 2022 kl. 19.30 i Elværket

Flammen og Citronens flyvere er et foredrag om Flammen og Citronen, familien Bomhoff, modstandsfolkene i Holger Danske samt lokale modstandsfolk og deres hjælp til besætningen på Royal Air Force bombeflyet Lancaster PA988.

Lancaster-flyet skydes ned af et tysk jagerfly på vej hjem fra et bombetogt i Stettin, og seks flyvere må springe ud ved Ringsted med faldskærm i august 1944. Det sidste besætningsmedlem dræbes i ildkampen med det tyske natjagerfly. De canadiske flyvere vidste, at kun i det neutrale Sverige, var de i sikkerhed. Men hvem vil hjælpe dem, og hvem var deres fjender under flugten?

Mange blandt lokalbefolkningen på midtsjælland, og personer fra modstandsbevægelsen i bl.a. Roskilde, Hellebæk, Helsingør og København, valgte at hjælpe flyverne. De vidste, at de risikerede deres liv eller et ophold i en tysk koncentrationslejr, ved blot at yde den mindste hjælp. Efter få dages flugt i slutningen af august 1944, dukkede to af de canadiske flyvere, uafhængigt af hinanden, op i Helsingør-området efter en tur til fods fra Ringsted til Nordsjælland på mere end 100 kilometer. Lokale kræfter og modstandsfolk i Nordsjælland fik hjulpet dem til København, hvor den illegale organisation “Speditøren” sejlede flygtningene til Sverige.

To andre besætningsmedlemmer kom direkte, men uafhængigt af hinanden, til Speditørens hjælpere i København ved hjælp af lokale modstandsfolk i Roskilde og Ringsted. Flammen og Citronen, radioelegrafisten Tage Fischer Holst fra Special Operations Executive (S.O.E.) og modstandskvinden Lis Bomhoff og hendes familie, hjalp som nøglepersoner med transportere og huse flyverne i en længere periode, inden de blev sendt til Sverige.

To besætningsmedlemmer fra det nedstyrtede Royal Air Force fly nåede ikke friheden i Sverige. De blev under flugten taget af tyskerne med hjælp fra danskere og dansk politi og havnede i tyske krigsfangelejre. Nordgaarden (også kaldet “Prinsessegården” i Allindemagle ved Ringsted, er omdrejningspunkt for en del af historien. Gården fik kronprinsesse Margrethe foræret af de danske landboforeninger til sin 18 års fødselsdag.