De forsvundne nazidokumenter

Martin Quist Magnussen

Onsdag den 3. februar 2020 kl. 19.30 i Elværket

Vigtigt:

På grund af Covid-19 er der bestemte regler der skal overholdes, bl.a. afstandskravet, som samtidigt gør, at der maksimalt må være 70 siddende tilhørere i Elværket. Derfor er det først-til-mølle princippet som gælder. Når vi er 70 deltagere, så lukkes der for yderligere adgang. Der er opsat håndspritdispensere ved indgangen til alle rum i Elværket.

Foredraget vil handle om opklaringen af det gigantiske tyveri på Rigsarkivet og ikke mindst den efterfølgende jagt på sandheden, hvor flere prøver at stoppe den nysgerrige betjents færd.

Det var Martin Magnussen, der som amatørhistoriker og politimand, kom på sporet af de omfattende tyverier og fik skandalen til at rulle. I 2019 udkom bogen "De forsvundne nazidokumenter".

På baggrund af bogen blev daværende fungerende kulturminister Ramus Prehn (S) kaldt i samråd, og han krævede en tilbundsgående undersøgelse.

Martin Q. Magnussen afslører, at det langt fra er hele sandheden, der kom frem ved retssagen i 2013 - snarere tværtimod. De to tyve - begge med tilknytning til Hells Angels og nazi-veteranmiljøet i København - erkendte forbrydelsen og blev idømt henholdsvis et år og ni måneder og to år, for tyveriet af tusindvis af dokumenter om de danske østfrontsfrivillige under 2. verdenskrig. Dermed forventede Rigsarkivet og offentligheden, at den sag var lukket.

Men Martin Q. Magnussen ville det anderledes. Det fortæller han om i sit foredrag i Elværket.