Genforeningen 1920

Simon Kratholm Ankjærgaard

Onsdag den 9. september 2020 kl. 19.30 på Elværket

Vigtigt:

På grund af Covid-19 er der bestemte regler der skal overholdes, bl.a. afstandskravet, som samtidigt gør, at der maksimalt må være 70 siddende tilhørere i Elværket. Derfor er det først-til-mølle princippet som gælder. Når vi er 70 deltagere, så lukkes der for yderligere adgang. Der er opsat håndspritdispensere ved indgangen til alle rum i Elværket.

Den dramatiske og medrivende fortælling om hvorfor og hvordan Genforeningen i 1920 fandt sted. Det er en fortælling om et intenst og kompliceret politisk spil – og om mange engagerede aktører, der helligede deres liv til en sag.

I foråret 2020 var det 100 år siden at afstemningerne i de to nordslesvigske zoner blev afviklet og Genforeningen mellem Danmark og Sønderjylland fandt sted – symboliseret ved kongens ridt gennem æresporten og over grænsen 10. juli 1920.

Med afsæt i sin bog "Genforeningen 1920 – Da Danmark blev samlet", vil Simon Kratholm Ankjærgaard fortælle den dramatiske fortælling om de 20 måneder, der gik fra afslutningen af 1. verdenskrig til kongens symbolske ridt og den store genforeningsfest på Dybbøl Banke, på lige nøjagtig dét sted, hvor danskerne havde fået så læsterlige klø 56 år tidligere.

Genforeningen er en af de vigtigste begivenheder i den moderne Danmarkshistorie – med den får Danmark den form, det territorium, vi kender i dag. Det virker imidlertid som om Genforeningen bliver opfattet – og formidlet – som en naturlighed; som om at det ikke kunne være endt anderledes end at Danmark ville få (noget af) det tabte land tilbage. Simon Kratholm Ankjærgaards foredrag vil vise, at det ikke forholdt sig sådan. Der var ikke noget naturgivet over Genforeningen, da krigen sluttede og Danmark og de dansksindede pludselig fik et rum at handle i.

Simon Kratholm Ankjærgaard fortæller, hvorfor og hvordan Genforeningen fandt sted. Foredraget er en dramatisk og dokumentaristisk-historisk fortælling om det nervepirrende politiske spil, der foldede sig ud – internationalt, nationalt og lokalt i Nordslesvig. Gennem en perlerække af aktører, der var helt tæt på begivenhederne i Slesvig, Berlin, København og Paris fortælles den fulde historie om Genforeningen; om tilfældigheder og tvivl, om tro og triumfer.